Zadanie 4: Ochrona przyrody

Przed Wami 10 opisów różnorodnych form ochrony przyrody występujących na terenie ziemi słupeckiej i jej najbliższego sąsiedztwa. Waszym zadaniem jest uważne zapoznanie się z opisami poszczególnych form, a następnie ich odpowiednie połączenie z właściwą nazwą oraz fotografią. W razie potrzeby możecie skorzystać z definicji poszczególnych form ochrony przyrody zawartych w Ustawie o ochronie przyrody. Każdemu opisowi odpowiada tylko 1 nazwa własna i tylko 1 fotografia. Powodzenia!

Numer Opis
1 Obszar został ustanowiony  w celu trwałej ochrony siedlisk przyrodniczych oraz populacji zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt. Wśród zbiorowisk leśnych zwracają uwagę najlepiej w regionie zachowane i wykształcone świetliste dąbrowy. Ponadto dna jezior na tym obszarze pokrywają rozległe połacie bujnych zbiorowisk roślinnych, tworzonych przez glony, zwanych. łąkami ramienicowymi. Wartościowymi gatunkami wśród roślin na tym obszarze są selery błotne i lipiennik Loesela. Głębokie i czyste jeziora zasiedla sieja i sielawa
2 Dorodne drzewo o obwodzie pnia około 690 cm. Jego nazwa pochodzi od najszybszego zwierzęcia na świecie, rozwijającego prędkość ponad 300 km/h.
3 Wodny drapieżny ssak występujący nielicznie na terenie całego kraju. Żyje nad brzegami potoków, rzek, stawów i jezior, gdzie kopie nory, wejścia do nich umiejscawiając pod wodą. Doskonale pływa i nurkuje. Ma świetnie rozwinięty wzrok. Żywi się głównie rybami, a menu uzupełnia o żaby, raki, gryzonie i ptaki. Lubi rozmaite zabawy. Według niektórych przyrodników potrafi bawić się np. znalezionymi żółwiami błotnymi, turlając je po podłożu, a nawet odgryzając im (sic!) przeszkadzające w turlaniu kończyny, ogon i głowę. Jest chroniony na mocy Konwencji Waszyngtońskiej (CITES) regulującej międzynarodowy handel zagrożonymi gatunkami roślin i zwierząt.
4 Śródleśne torfowiska wykształcone wskutek zarastania jeziora. Zasługująca na ochronę pozostałość ekosystemu mająca znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej. Obejmuje zarastającą misę jeziora pokrytą tzw. płemm torfowcowym, obecne są fragmenty lustra wody i pływające wyspy oraz szuwary.
5 Obszar chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe. Obejmuje tereny rozległej, okresowo zalewanej pradoliny, pokrytej łąkami, z licznymi starorzeczami i wydmami. Na tym obszarze występuje duże bogactwo roślinności łąkowej oraz ptaków wodno-błotnych. Występują tu liczne zabytki, z których na szczególną uwagę zasługują niezwykle cenne obiekty sakralne.
6 Jeden z 4 obszarów chronionych tej rangi położonych w Puszczy Bieniszewskiej. Obejmuje obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi. Pierwotnie obejmował fragmenty lasów łęgowych i łąk oraz zarastający zbiornik wodny. Obszar został utworzony w celu ochrony kolonii lęgowych mew i rybitw oraz miejsc lęgowych innych gatunków ptaków. Z czasem jezioro w znacznym stopniu zarosło płem mszarnym oraz szuwarami, podobny los spotkał łąki. Większość wcześniej występujących gatunków ptaków wycofała się. Obecnie obszar ten jest nadal cenny z uwagi na występującą tam roślinność. W pobliżu tego obszaru znajduje się położony na odludziu klasztor pewnego kontemplacyjnego zakonu.
7 Ostoja ptaków wodno-błotnych o randze europejskiej, istotna szczególnie w okresie lęgowym. Obszar ten zasiedla powyżej 10% krajowej populacji rybitwy białowąsej oraz powyżej 2% krajowej populacji cyranki, gęgawy, krwawodzioba, rybitwy czarnej.
W okresie  wędrówki jesiennej spotyka się tu czaplę białą, świstuna (do 1500 osobników), żurawie (do 250 osobników) i mieszane stada gęsi (nawet 5000 osobników). Podczas wiosennych wędrówek spotyka się duże stada batalionów, łęczaków, czajek.
8 Obszar chroniony ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowy ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych. Obejmuje fragment Pojezierza Gnieźnieńskiego, połączony ciągiem wzgórz moreny czołowej z pozostałościami dawnej Puszczy Bieniszewskiej. Na południe sięga do Słupcy. W dużej części pokrywa się z innymi formami ochrony przyrody, jednak dodatkowo obejmuje m.in. dolinę Meszny i Jezioro Słupeckie.
9 Piękna roślina o okazałych kwiatach barwy od bladoróżowej do ciemnokarminowej, tworzących luźne kwiatostany. Występuje na bagiennych łąkach. W Polsce bardzo rzadka, rośnie na rozproszonych stanowiskach, głównie w dolinach rzecznych. W okolicy Pyzdr znajduje się największe stanowisko tego gatunku w kraju. Wpisana do Polskiej Czerwonej Księgi Roślin z kategorią CR (krytycznie zagrożona). Zagrożeniem dla gatunku jest zaprzestanie koszenia łąk, co powoduje ich stopniowe zarastanie.
10 Chroni tereny o wysokich wartościach przyrodniczych, historycznych i kulturowych oraz dużych walorach krajobrazowych. Obejmuje polodowcowy krajobraz pojezierza z licznymi jeziorami rynnowymi, licznymi gatunkami ryb oraz ptaków wodnych. Tutejsze jeziora stanowią atrakcyjne miejsce do kąpieli, kajakarstwa i żeglarstwa.

Lista nazw własnych, które należy dopasować do opisów:

  • Rezerwat przyrody Mielno
  • Nadwarciański Park Krajobrazowy
  • Powidzki Park Krajobrazowy
  • Powidzko-Bieniszewski Obszar Chronionego Krajobrazu
  • Specjalny obszar ochrony siedlisk Natura 2000 „Pojezierze Gnieźnieńskie”
  • Obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Dolina Środkowej Warty”
  • Pomnik przyrody – dąb „Sokół”
  • Użytek ekologiczny „Jezioro Czarne”
  • Roślina objęta ochroną gatunkową – storczyk błotny
  • Zwierzę objęte ochroną gatunkową – wydra europejska

Lista fotografii, które należy dopasować do opisów i nazw własnych:

  • Fotografia A:

Fot. Marek Chwistek

  • Fotografia B:

Fot. Wikipedia

  • Fotografia C:

Fot. Wikipedia

  • Fotografia D:

Fot. Piotr Basiński

  • Fotografia E:

Fot. Marek Chwistek

  • Fotografia F:

Fot. Piotr Basiński

  • Fotografia G:

Fot. Marek Fiedor

  • Fotografia H:

Fot. Paweł Śliwa

  • Fotografia I:

Fot. Natalia Sulanowska

  • Fotografia J:

Fot. Natalia Sulanowska

Odpowiedzi wpiszcie na karcie odpowiedzi, którą zamieszczamy poniżej, a następnie prześlijcie do 6 października na adres anceglowska@yahoo.pl. Uwaga! Jedna drużyna przysyła tylko jedną kartę odpowiedzi! Uznajemy pierwszą przysłaną odpowiedź!

Pobierz kartę odpowiedzi

Powodzenia!

Zespół Słupeckiej Gry Miejskiej

17 odpowiedzi do Zadanie 4: Ochrona przyrody

  1. ona says:

    nie można pobrać karty odpowiedzi :/

  2. ASIA says:

    Karta Odpowiedzi nie wyświetla sie prawidłowo, sa bledy językowe i ilustracje nie sa wyświetlane!

    • Na kartę rzeczywiście wkradł się mały błąd – druga kolumna powinna nosić tytuł „nazwa obszaru chronionego” zamiast „nazwa miejscowości od imienia / nazwiska”. Poprawimy to w najbliższym czasie.
      Nie zmienia to jednak faktu, że na naszych komputerach karta otwiera się prawidłowo, również z wyświetlaniem zdjęć nie mamy problemu. Postaramy się jednak znaleźć przyczynę Waszych problemów.
      Pozdrawiam,
      Ania Cegłowska

  3. adrian says:

    bez sensu te zdjecia skad ja np mam wiedziec w jakiej wodzie sa glony fot c albo nie wiem jak mam poszukac tych fotek z neta nie ma ich prosze podpowiedz bo my nic nie mamy z wszystkich zadan please :( :(:(:(:(:(

  4. adrian says:

    bez sensu w ogole te zadania sa glupie a przede wszystkim zadanie 3 za trudne dla mlodziezy pamietajcie ze to mlodzież z gimnazjum!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!i liceum rozwiazuje a nie doroslimoze podpowiedziala by pani do tego zadania 4 za sie za to zabrac bo z tego co slyszlem to nikt nie wie

    • Zadania, które dla Was przygotowaliśmy wymagają przede wszystkim umiejętności logicznego myślenia, czytania ze zrozumieniem oraz wyszukiwania informacji na mapach, w książkach i w internecie. Tego typu umiejętności powinien posiadać każdy, uczeń gimnazjum i liceum również. Poza tym zadań nie rozwiązujecie indywidualnie, lecz w grupach; na rozwiązywanie zadań macie dużo czasu; nie zabraniamy Wam też konsultować się z nauczycielami, czy rodzicami. Na podstawie kart odpowiedzi, które już dostałam mogę śmiało powiedzieć, że z pierwszym i drugim zadaniem nie mieliście większych problemów – brawo! Trudno też ocenić, jak inni postrzegają stopień trudności zadań, ponieważ brak tego typu komentarzy.
      Pozdrawiam,
      Ania Cegłowska

  5. adrian says:

    kiedy bedzie 5 zadanie

  6. adrian says:

    dokładnie

  7. adrian says:

    tak dokladnie

  8. adrian says:

    jak tam nam poszło zadanie 4

  9. adrian says:

    kiedy tak dokladnie bedzie zadanie 5 dzisiaj czy jutro

  10. Piotrek Basiński says:

    Zadanie piąte pojawi się dziś późnym wieczorem. Cierpliwości, kończymy pracę… :)

  11. adrian says:

    a tak o ktorej godzinie bo nie wiem czy czekac ale tak przed czy po 10

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>